Projekty

       V školskom roku 2005/2006 Oddelenie didaktiky fyziky, ÚFV PF  UPJŠ v Košiciach pod vedením  RNDr. Zuzany Ješkovej,  PhD. pripravilo projekt pre žiakov zameraný na laboratórne merania podporované počítačom. Počas realizácie projektu mali žiaci  možnosť realizovať štandardné laboratórne merania (ktoré sú súčasťou učebných osnov pre gymnáziá) ako i ďalšie zaujímavé experimenty,  pri ktorých na meranie a spracovanie výsledkov sa využíval počítač so systémom IP COACH.

 

Pod vedením vyučujúceho fyziky Mgr. Eduarda Gajdoša študenti 2.A triedy uskutočnili tieto merania:

  1. Úvod (sonda tlaku, teploty, napätie a prúd, nástroje na spracovanie výsledkov)

  2. Tepelné deje v plynoch

  3. Závislosť objemu(hustoty) vody na teplote. Anomália vody

  4. Skupenské premeny - súbor experimentov

  5. Ohmov zákon pre uzavretý elektrický obvod VA charakteristika lineárneho a nelineárneho vodiča a polovodiča

  6. Určenie závislosti odporu lineárneho vodiča, resp. termistora na teplote

Coach je univerzálne prostredie pre vzdelávanie v oblasti prírodných vied, matematiky a základov techniky. Integruje nástroje pre meranie, riadenie, videomeranie, modelovanie, pokročilé spracovanie dát a analýzu dát.

Meranie Coach umožňuje spracovanie dát zo senzorov pripojených k interfejsu (napríklad senzorov teploty, pH, ...) pri rôznorodých nastaveniach podmienok merania.

Riadenie Coach umožňuje vytvárať a používať programy na ovládanie zariadení (napríklad žiarovka, motor, relé....) pripojených k interfejsu. Takto je možné vytvárať výkonné automatické systémy.

Modelovanie Coach umožňuje používať a vytvárať dynamické modely v grafickom alebo v textovom móde. Dáta vypočítané modelom (hypotézy) je možné porovnávať s dátami meranými.

Videomeranie Coach umožňuje zbierať dáta (poloha čas) z videosekvencie, alebo sekvencie obrázkov z digitálneho fotoaparátu.

Všetky dáta získané pri meraní, riadení, modelovaní alebo videomeraní môžu byť ďalej spracované mnohými nástrojmi, ktoré sú súčasťou systému.

http://www.ddp.fmph.uniba.sk/~hola/index_file/c5/index.html

http://sis.science.upjs.sk/fyzika/experimenty/ip-coach/elprudkovy/zoznam.htm

Projekt  EPPOG

Úlohou študentov bolo analyzovať údaje ktoré získali vedci v európskom centre jadrového výskumu CERN.

    EPPOG je Európsky edukačný projekt v oblasti fyziky častíc, ktorý pripravila Európska skupina pre popularizáciu časticovej fyziky (EPPOG) a Európska fyzikálna spoločnosť (EPS). Druhý ročník sa uskutočnil v dňoch 6.až 21 marca 2006 a podieľalo sa na ňom vyše 60 univerzít a výskumných centier z 18 štátov Európy. Aj študenti nášho gymnázium  sa zapojli do  projektu a to R. Andrássy, M.Urbančík, M. Vargová, J.Tóth, M.Terifaj, M. Harmanová a Z. Štrbík  Títo študenti sa zoznámili s vedeckou  prácou.

   Virtuálna kolaborácia pod vedením RNDr. Murína. CSc. koordinovala zdarné spojenie medzi Košicami a urýchľovačom LEP v Európskom centre jadrového výskumu (CERN) v Ženeve. Študenti identifikovali konečný stav rôznych elementárnych častíc (kvarkov, elektrónov, miónov a častíc tau), z ich dráh a signálov v rôznych častiach LEP detektorov. Vyhodnotenie práce študentov sa robilo v priamom videokonferenčnom stretnutí s fyzikmi v CERN-e. Odborným garantom bola prof.RNDr.G.Martinská.CSc., z Katedry jadrovej a subjadrovej fyziky Ústavu fyzikálnych vied PF UPJŠ.

 Taje mikrosveta, v ktorom panujú odlišné zákonitosti než v makrosvete v ktorom žijeme, vysvetlila na prednáške Doc. RNDr. J.Hlaváčová, CSc., a RNDr. S.Tuleja.

http://vk.upjs.sk/~VK_UPJS/Masterclasses2006/Masterclasses_pozvanka_2006.doc

Fyzikálna olympiáda

   V šk roku 2005/2006 desiati žiaci školy riešili  fyzikálnu olympiádu. Úspešným riešiteľom krajského kola kat.D bol Poláček z 1.A tiedy.

V šk .roku 2006/2007  žiaci pracuje v dištančnom kurze na podporu fyzikálnej olympiády pri PF UPJŠ organizovaného vedúcim ODF   RNDr. Marianon Kirešom, PhD.

Opis a priebeh kurzu

Kurz je dostupný pre zaregistrovaných používateľov cez webové stránky. V prostredí na administrovanie dištančného vzdelávania (LMS) Moodle je pripravený kompletný výučbový a metodický materiál pre učiteľa a žiakov, ktorého cieľom je:

  • zdokonaliť (naučiť) stratégiu riešenia fyzikálnych úloh,

  • oboznámiť žiakov s metódami riešenia fyzikálnych úloh,

  • zlepšiť fyzikálne myslenie, schopnosti aplikovať teoretické vedomosti pri riešení úloh,

  • rozvíjať tvorivosť pomocou riešenia vhodných úloh,

  • naučiť žiakov pracovať s odbornou literatúrou a tým hlbšie vnikať do fyzikálnych problémov,

  • chápať fyziku ako súčasť kultúrneho dedičstva ľudstva,

  • pripraviť žiakov na riešenie úloh v rôznych fyzikálnych súťažiach.

 Kurz pozostáva z 28 modulov a pokrýva prácu záujmového útvaru alebo individuálnu prípravu študentov počas celého školského roka (október - jún).

V každom module sa nachádzajú vybrané riešené úlohy zadelené do troch úrovní náročnosti a úlohy z predchádzajúcich ročníkov FO, neriešené úlohy na samostatné precvičovanie, domáce zadania, odkazy na informačné zdroje, metodické pokyny pre učiteľa k riešeniu fyzikálnych úloh daného modulu. 

Štúdium v rámci daného kurzu bude riadiť odborný garant kurzu v spolupráci s tútormi. Administrátor sleduje priebeh štúdia jednotlivých skupín po organizačnej stránke a pomáha s riešením prípadných technických problémov. Účastníci dištančného kurzu študujú samostatne z pripravených materiálov, resp. využívajú spracované materiály a metodiku pri práci krúžku pod vedením učiteľa.

V rámci vybraných modulov riešia študenti jednu úlohu ako domáce zadanie a posielajú ju tútorom. Odovzdané úlohy sú opravené a študenti sú informovaní o (ne)správnosti riešenia, v spolupráci s tútorom sú navádzaní na úpravy a správne riešenia. Odporúčaný týždenný čas: 1 hod v PC miestnosti (resp. zabezpečený prístup k počítaču) + 1 hod. v učebni fyziky

Dištančný kurz je pripravovaný a spravovaný v rámci riešenia grantovej úlohy: KEGA 3/4321/06: Multimediálny výučbový hypertext ako prostriedok zvyšovania záujmu o fyzikálne vzdelávanie a jeho využitie v rámci dištančného kurzu na podporu riešenia úloh fyzikálnej olympiády.

Použitá metodika a vytvorené materiály sú súčasťou dizertačnej práce RNDr. Ivan Duľa: Metódy a formy práce so žiakmi nadanými na fyziku.  

S ďalekohľadom na cestách

Mgr. Eduard Gajdoš v spolupráci s Centrom voľného času Domino v Košiciach zorganizoval pre 1.A a 1.B triedu v  šk. roku 2005/2006 pozorovania oblohy.

Študent R.Andrássy získal 2. miesto v krajskom kole a 2. miesto v celoslovenskom kole v kategórii" Čo vieš o hviezdach" 

Študenti Petruš 1.F, Dráb 3.A ,Kvetko 3.A, Maruscák 4.C sa zúčastnili 26.9.2006    vernisáži k projektu "S ďalekohľadom na cestách " podporovaného Národnou agentúrou MLÁDEŽ.                                  

           Projekty žiakov ( prezentácie, web stránky, referáty...)

                                                [ Úvod ]    [ Up ]
                                                      Posledná zmena: 1.11..2009 300:00:00 CET